Kari Ayam Ibu Mertuaku

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Di atas permintaan, saya ingin berkongsi resepi kari ayam ibu mertuaku. Mencabar juga tau nak masak cara mak mertua sbb bila tanya memang takde resepi masak ikut sukatan sendirian berhad.

Jadi selepas makan sampai tambah berkali2, dengan muka tak malu selamba je la tanya “macamana mak masak kari ayam tu? sedap sangat”

Tapi mak memang takde bagi sukatan, cuma bagitau cara memasak sahaja. Masuk ni, masuk tu…bla bla bla siap! Hebat betul, macam supersaiya.

Ok jom salin resepi.

IMG_0465.JPG

Bahan-bahan tumis:

1 tangkai daun kari
10 biji bawang merah dihiris
4 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
Kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih

Bahan-bahan lain:
1 biji tomato dipotong empat
6 ketul ayam (thigh @ drumstick)
3 biji ubi kentang
6 sudubesar rempah kari ayam BABA’S (bancuh dgn 3/4 cawan air)
1 1/2 cawan air
1/2 cawan santan pekat
3/4 cawan minyak zaitun
Garam secukup rasa

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dalam periuk.
2. Masukkan semua bahan tumis, dan tumiskan sehingga sedikit kekuningan dan naik bau, lebih kurang 2 minit.
3. Masukkan rempah kari BABA’S. Kacau sekali sekala sehingga
4. Masukkan ayam dan tomato. Tutup periuk dan masak pada api sederhana selama 5 minit
5. Kemudian masukkan air, garam dan ubi kentang. Tutup semula periuk dan biarkan sehingga ubi kentang masak (jangan sampai kentang terlalu lembut nnt senang hancur)
6. Masukkan santan dan kacau pada api kecil supaya tak pecah minyak lebih kurang 5 minit.
7. Yeay, dah siap! Sedia utk dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman.

Selamat memasak!

Wassalam =)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s